Als jij net als de gemiddelde smartphonegebruiker bent, vervang je jouw toestel waarschijnlijk om de zoveel jaar. Het is verbazingwekkend hoe snel de technologie zich ontwikkelt en hoeveel mensen de nieuwste upgrades willen: grotere schermen, grotere opslagruimte, lichter gewicht, …
Helaas kan hetzelfde niet gezegd worden over websites. Ondanks een vergelijkbaar tempo in de ontwikkeling van technologie, werken bedrijven hun websites niet zo vaak bij als zou moeten.
Er zijn veel verschillende signalen dat je een nieuwe website nodig hebt. Hierbij hebben we het niet alleen over hoe jouw website eruitziet, maar ook de technische prestaties en functionaliteiten zijn belangrijk en spelen een grote rol als het gaat om SEO-ranking en conversies. Daarom sommen we in dit artikel 5 tekenen op die erop kunnen wijzen dat jouw website aan vernieuwing toe is:
1. Langzame laadsnelheid
2. Je kan de inhoud onvoldoende zelf beheren
3. Jouw website is niet mobielvriendelijk
4. Slechte lead-to-conversieratio’s
5. Het is minstens 3 jaar geleden dat jouw website werd bijgewerkt
Langzame laadsnelheid
Hoe vaak heb je al op een website geklikt, maar 3 of 4 seconden later weer weggeklikt en de schuld gegeven aan ‘de slechte wifi’? De kans is groot dat het niet aan jouw wifi ligt, maar aan de webpagina zelf. Eén van de grootste problemen bij oudere websites is de snelheid waarmee de webpagina’s worden geladen.
Buitensporige laadtijden dragen bij aan hogere bouncepercentages – d.w.z. een hoger aantal bezoekers die onmiddellijk na het openen van jouw website alweer wegklikken. Dit zorgt er niet alleen voor dat je warme leads kwijtspeelt, maar het is ook slecht voor jouw ranking in Google – zij geven immers prioriteit aan hogere laadsnelheden.
De snelheid van jouw website controleren kan hier.
Je kan de inhoud onvoldoende zelf beheren
Als je voor de kleinste wijziging op jouw website moet vertrouwen op jouw webontwikkelaar, is de kans groot dat het hoog tijd is voor een nieuwe website. Dit zal je niet alleen geld besparen – want elke wijziging wordt aangerekend – maar op lange termijn win je ook veel tijd en moeite.
Kies bij de selectie van een nieuwe webontwikkelaar voor een Content Management System (CMS) dat het makkelijk maakt om jouw website zelf 100% te beheren zonder technische kennis. Dit is één van de redenen dat wij werken met WordPress.
Jouw website is niet mobielvriendelijk
Tegenwoordig zijn mobiele apparaten goed voor meer dan de helft van alle webbezoeken. Als jouw site niet compatibel is met mobiele telefoons en tablets, loop je dus al die potentiële klanten mis. Daarom is het erg belangrijk dat jouw website beschikt over een responsive design – d.w.z. een correct ontwerp en een slimme indeling die zich automatisch aanpast aan kleinere schermen.
Slechte lead-to-conversieratio’s
De conversieratio is het percentage website-bezoekers dat tot een transactie overgaat. Ligt deze conversie te laag, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Eén van de meest voor de hand liggende antwoorden – dat maar al te vaak over het hoofd wordt gezien – is de manier waarop jouw website is opgebouwd. Als je niet genoeg leads of conversies krijgt van jouw website, is het waarschijnlijk tijd voor een upgrade.
Dit punt kunnen we niet genoeg onderstrepen. De manier waarop jouw pagina’s zijn opgebouwd, de teksten die je gebruikt, de knoppen en call-to-actions die worden getoond, … zijn één voor één factoren die op een slimme manier moeten uitgedacht worden zodat ze kunnen zorgen voor een hogere conversie.
Het is minstens 3 jaar geleden dat jouw website werd bijgewerkt
Zelfs als je 3 jaar geleden ’s werelds beste website hebt gebouwd, moeten dingen nog steeds geüpgraded worden om net zo efficiënt te kunnen werken als voorheen. Hoe eenvoudig of ingewikkeld jouw website ook is, als je deze in 3 jaar niet hebt aangeraakt is de kans groot dat er iets kan worden verbeterd. Bedenk hoe snel modetrends veranderen of elektronische gadgets worden bijgewerkt; websites moeten gelijke tred houden.
Afgezien van het uiterlijk, zijn er veel redenen achter de schermen om jouw site bij te werken. Heeft jouw website bijvoorbeeld een Secure Sockets Layer (SSL) certificaat? Is er voldoende beveiliging? Is er een up-to-date spamfilter? Al deze zaken zijn belangrijke factoren in hoe goed jouw website wordt gerangschikt in de zoekresultaten.