“Hoeveel kost een website?” Die vraag stellen heel veel ondernemers en bedrijven zich.
Er zijn dan ook erg veel mogelijkheden op de markt. Zoek je een programma om zelf jouw website te maken of besteed je dit uit? Kies je voor een zelfstandige freelancer of ga je voor een full-service marketingbureau? Welk kostenplaatje staat hier tegenover?
Er zijn grote verschillen tussen aanbieders. De éne werkt op maat, de andere biedt all-in-one oplossingen. Sommigen werken zelfstandig, anderen hebben dan weer een uitgebreid team van ontwikkelaars ter beschikking. Designer A vraagt € 4.000 voor een website, terwijl designer B € 400 vraagt voor hetzelfde project.
Maar wat is nu een eerlijke prijs? In dit artikel geven we 6 concrete tips waarmee je zelf aan de slag kan.
1. Denk aan de tijdsinvestering
Regelmatig zijn er ondernemers die ervoor kiezen om zelf hun eigen website te maken (bv. met Wix, Weebly, …). Wees je er echter van bewust dat dit een grote tijdsinvestering vraagt en dat het doorgaans langer duurt dan verwacht om je website tot in de puntjes klaar te krijgen. Kijk ook goed de kosten na van dergelijke platformen. Vaak begint dit laag, maar worden de prijzen na 1 jaar verhoogd waardoor je uiteindelijk evenveel betaalt als voor een website op maat.
Bovendien heeft het werken met een externe, professionele webdesigner een groot voordeel, want hij/zij kan ervoor zorgen dat jouw website meer resultaten en een hogere conversie gaat opleveren. Zij zijn hier immers in gespecialiseerd en denken met jou mee voor de best mogelijke oplossing op maat.
2. Kies voor rendement
De éne website is de andere niet. Website A en website B kunnen dan wel hetzelfde gekost hebben, maar toch heeft website A soms tot wel 50% meer aanvragen dan website B. En dat kan bijvoorbeeld al liggen aan de manier waarop de website is opgebouwd of aan de vindbaarheid van de website.
Het succes van een website wordt o.a. bepaald door de keuzes in jouw lay-out en door de techniek die achter jouw website zit. Denk maar aan de plaatsing van tekst en afbeeldingen, het gebruik van call to actions, de structuur van jouw pagina’s, de gebruiksvriendelijkheid, het gebruik van activerende knoppen, …
Dit is een erg belangrijke factor bij het kiezen van een webdesigner. Globaal genomen zie je hier twee groepen: (1) webdesigners die toegespitst zijn op techniek en programmatie, zeg maar de achterkant van jouw website; en (2) webdesigners die gespecialiseerd zijn in het uitzicht van webpagina’s en die ervoor zorgen dat jouw website ook effectief resultaat gaat opleveren. Beide factoren zijn belangrijk, dus ga hier vooral over in gesprek met jouw partner en kijk waar jullie de focus gaan leggen bij jouw website.
3. Hoe belangrijk is Google voor jouw sector?
Het is belangrijk om jezelf deze vraag te stellen vooraleer je op zoek gaat naar een webdesigner. Je kan er immers niet omheen: voor sommige sectoren is Google onontbeerlijk. Het kan jouw online succes maken of kraken.
Is Google belangrijk voor jouw sector? Ga dan op zoek naar een webdesigner die óók Google-expertise kan bieden. Is Google voor jou minder belangrijk en ga je eerder inzetten op andere marketingkanalen? Laat je dan niet vangen door de meerkost voor een hoge plaatsing op Google, en kies voor een speler die zich puur op de conversie van jouw website richt.
Dit is overigens zo voor alle online kanalen: Google, Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Youtube, … Stel jezelf de vraag: welke van deze kanalen zijn écht belangrijk voor mijn doelgroep? Neem dit mee in jouw zoektocht naar een webdesigner of marketingbureau, en ga hierover in gesprek met hen vóór je begint aan de effectieve ontwikkeling van jouw website.
4. Welke functionaliteiten heb je écht nodig?
Als je spreekt over webdesign komen hier vaak heel wat complexe termen bij kijken: CMS-systeem, hosting, SSL-certificaten, front-end, back-end, … Heel wat IT-spelers gebruiken die termen uitvoerig, en dat kan verwarring creëren. Als klant is het bovendien soms moeilijk om te weten welke technische functionaliteiten je precies nodig hebt en welke níet.
Zorg daarom dat je heldere afspraken maakt met jouw webdesigner over wat wel en niet moet ontwikkeld worden. Zoek naar een partner die met je meedenkt, maar die tegelijk geen extra’s aanrekent die je niet nodig hebt. Zorg langs de andere kant dat de deur steeds op een kier blijft staan voor toekomstige functionaliteiten. Zo heb je vandaag misschien geen afsprakenkalender nodig, maar wie weet wil je dat in de toekomst wél. Het zou zonde zijn dat je dan opnieuw een volledig nieuwe website moet laten maken.
5. Zorg dat je je website zelf kan beheren
Dit punt kunnen we niet sterk genoeg benadrukken. Niets is lastiger dan een website die je niet zelf kan beheren. Kies daarom voor een webdesigner die een systeem gebruikt waarmee je makkelijk zelf tekst, afbeeldingen, tekstblokken, … kan aanpassen. Hoe meer je zelf in de hand hebt, hoe beter.
Vraag bovendien ook steeds volledige toegang als beheerder tot jouw systeem. Je weet immers nooit hoe de samenwerking met jouw partner zal lopen in de toekomst, en als er iets fout loopt ga je veel sneller een oplossing kunnen vinden via een andere partner als je volledige beheerderstoegang hebt gekregen.
6. Een professionele website hoeft niet duur te zijn!
Last but not least: een professionele website hoeft niet per definitie duur te zijn. Ook dit punt willen we sterk in de verf zetten, want hier bestaan heel wat misvattingen over.
Toegegeven, de allergoedkoopste oplossingen zijn niet altijd even kwaliteitsvol. Laat je daar niet door vangen. Maar laat je tegelijk niet misleiden: vandaag kan je wel degelijk een website laten ontwikkelen die professioneel én betaalbaar is. De technologie is immers erg vooruitgegaan, waardoor het ontwikkelen van een website veel minder tijd kost. En minder tijd … betekent minder geld!