Of je nu een start-up bent die helemaal van nul begint of een gevestigd merk … het gebruik van social media kan je helpen om nieuwe klanten te bereiken en meer inkomsten te genereren. Bovendien kan een sterke social media strategie ook jouw SEO verbeteren. Het leidt verkeer naar je website, helpt je website om beter te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines, heeft een positieve invloed op je lokale SEO, …
Bij het opzetten van een social media strategie moet je jezelf afvragen wat je precies wilt bereiken met elke social media campagne. Wil je jouw omzet verhogen door leads te genereren met social media? Of wil je relaties opbouwen met jouw belangrijkste influencers en ambassadeurs? Jouw doelen bepalen jouw contentstrategie en de hoeveelheid tijd en energie die nodig zijn om deze te ontwikkelen.
Alles begint dus bij het stellen van concrete social media-doelen. In dit artikel overlopen we 3 doelen die ervoor kunnen zorgen dat jouw volgers, leads en verkopen een boost krijgen.
3 social media-doelen
Als je inzet op social media is het belangrijk om eerst specifieke doelen te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld social media inzetten om te werken aan jouw merkimago en naamsbekendheid, maar je kan je ook meer gaan richten op de persoonlijkheid en aanpak van jouw bedrijf. Je merkt het direct: elk van deze doelen vereist een geheel andere aanpak. We overlopen hier 3 mogelijke doelstellingen waarop je je kan baseren om vervolgens social media campagnes te gaan uitdenken.
1. Bereik vergroten
Om meer verkopen te genereren, moet je eerst meer leads krijgen. En om meer leads te krijgen moet je jouw social media-publiek laten groeien. Dit is het eerste mogelijke doel als je op social media gaat inzetten: meer volgers genereren.
Hierbij is het belangrijk om in gedachten te houden dat volgers hebben daarom nog niet betekent dat dit ook tot aankopen zal leiden. Daar moet jouw content vervolgens voor zorgen, door bijvoorbeeld promo’s aan te bieden op social media voor nieuwe klanten.
2. Betrokkenheid vergroten
Betrokkenheid vergroten heeft te maken met het publiek dat je al hebt, en het versterken van jouw band met hen. Door de betrokkenheid te vergroten ga je meer aandacht van hen krijgen op social media. Dit vereist experimenteren met inhoud en berichten. Dingen zoals het stellen van een vraag of het lanceren van een poll kunnen de betrokkenheid van jouw publiek verbeteren.
3. Websiteverkeer verhogen
Social media kunnen helpen om meer verkeer en leads naar jouw website te genereren. Dit kan je bijvoorbeeld doen door promotionele berichten of social media advertenties te gebruiken. Door dit grondig op te volgen kan je er vervolgens eenvoudig achter komen welke methode meer conversies genereert, en dan kan je gaan opschalen.